Geoblog.pl    tasiemiecc    Podróże    Macedonia 2018    Tytułem wstępu...
2018

Tytułem wstępu...

Polska, Rzeszów

Nie wiem czy wcześniej wspominałam, ale bardzo lubię podróżować samochodem. Nie przeszkadza mi spędzić 10 godzin, 14 czy 20 godzin w podróży (tylko nie koniecznie nocą ;)). Lubię tą niezależność co do czasu i miejsca. Mogę zapakować co chcę, ile chcę, bez względu na pojemność i wagę. Mogę wyjechać prosto z domu o której mi się podoba i wrócić obojętnie kiedy. Mogę zmienić trasę z zaplanowanej albo potraktować samochód jako noclegowania. Lubię być kierowcą jak i pasażerem.

Pomysł wyjazdu do Macedonii zrodził się około rok temu. W porównaniu ze swoimi bałkańskimi sąsiadami Macedonia jest w Polsce stosunkowo mało popularna. Przejrzałam cały Internet … no może połowę, zapoznałam się z atrakcjami, informacjami praktycznymi, cenami i mogę jechać w drogę. Np. cena LPG na Słowacji to 2,37 zł, Węgry: 2,96 zł, Serbia: 2,67 zł, Macedonia: 2,04 zł, Polska (Rzeszów) 1,95 zł. Najgorszy będzie odcinek z Rzeszowa do granicy ze Słowacją (Barwinek) i przejazd przez całą Słowację. Na całej trasie ustawione są fotoradary i jak jest 50 km/h to wszyscy tak jadą. Albo jak się trafi na TIR przed autem, można tak jechać dziesiątki kilometrów, bo nie ma gdzie i jak wyprzedzić, bo drogi są wąskie, kręte, pod górkę, z górki, dziurawe itp. Ten kraj jest masakryczny. Byle do Miskolca na Węgrzech i już tylko autostrada.

Winietki na Słowację i Węgry (10 dniowe) kupiłam przez Internet, w sumie koszt 98,02 zł (https://www.eznamka.sk/selfcare/home/index oraz https://www.virpay.hu/index.html ). Reszta opłat będzie na bramkach. Będzie to też test dla Focusa, tyle kilometrów. Nie jest to rupieć ale z salonu wyjechał 10 lat temu. Jak do tej pory nigdy mnie nie zawiódł… za wyjątkiem tego padniętego akumulatora na parkingu na Okęciu po powrocie z rejsu po Cykladach… Focus Pokus :P

Paszport przygotowany, zielona karta, noclegi zarezerwowane przez booking.com. Pierwszy i ostatni nocleg będzie w Serbii a pozostałe w Macedonii- 2 doby w Skopje, 2 doby w Ochrydzie i 1 doba w Popovej Sapce. Nastawiam się na jedzenie w lokalnych knajpkach.

• Oficjalną walutą Macedonii jest denar. 100 denarów ≈ 7 zł
• Państwo wielkości województwa podlaskiego.
• Przekraczanie granicy odbywa się na postawie dowodu osobistego lub paszportu.
• Istnieje obowiązek posiadania Zielonej Karty.
• Według obywateli, w Macedonii wszystko jest dozwolone :D
• Zdjęcia nagich kobiet w gazetach codziennych są normalnością ;)
• Każde pieczywo jest słone, nawet bułka ze słodkim nadzieniem :P
• Palą wszędzie: w restauracjach, autobusach, pociągach, sklepach :)