Geoblog.pl    tasiemiecc    Podróże    Izrael 2013    Miasteczko białych domów, ustawionych rzędami na przemian z pasami szarej zieleni oliwek

Izrael
Izrael, Nazareth

Nazaret jest miasteczkiem białych domów, ustawionych rzędami na przemian z pasami szarej zieleni oliwek i jasnej zieleni migdałów i fig indyjskich, tworzy naturalny obraz o niewymownym uroku i rzeczywiście, jak na to wskazuje nazwa jest kwiatem Galilei.

Nazaret liczy obecnie ponad 73 tyś mieszkańców, w części chrześcijan, w części muzułmanów. Rezyduje tutaj biskup obrządku łacińskiego, będący wikariuszem patriarchalnym patriarchy jerozolimskiego.Zgromadzenia zakonne prześcigają się w zakładaniu tutaj własnych domów.

Wszystkie najważniejsze zabytki położone są w centrum Starego Miasta. W ostatnich latach wyłożono znaczne sumy na renowację uliczek i domów Nazaretu, dzięki czemu to typowo arabskie miasteczko zyskało wiele uroku. Do najważniejszym zabytków należą:

- Bazylika Zwiastowania Pańskiego jest najważniejszym chrześcijańskim kościołem w mieście. Według tradycji katolickiej, stoi on w miejscu w którym archanioł Gabriel zwiastował Marii narodzenie Jezusa
- Kościół św. Józefa stoi na północ od bazyliki. Według tradycji katolickiej w miejscu tym znajdował się warsztat ciesielski św. Józef jednak do niego nie weszliśmy gdyż sympatyczny ojczulek z Polski powiedział, że kościół będzie czynny dla zwiedzających dopiero za kilka tygodni, ale za to zaprosił nas na 20.30 na nabożeństwo do Bazyliki.
- Kościół greckokatolicki jest najważniejszym obiektem sakralnym w rejonie bazaru. Tradycja łączy go z synagogą, w której miał modlić się i nauczać Jezus Chrystus. Należy on do Kościoła melchickiego.
- Kościół Mensa Christi jest małym kościołem franciszkańskim, w którego wnętrzu znajduje się wielki kamień. Według katolickiej tradycji służył on jako stół Chrystusowi i apostołom.
- Źródło Marii znajduje się przed Cerkwią św. Gabriela. Bywa także nazywane Fontanną Świętej Dziewicy. Wielu chrześcijan wierzy, że jej woda posiada właściwości lecznicze. Źródło jest symbolem miasta.

Wieczorem zostajemy zakwaterowani w Hotelu Tabar. Hotel ok, pokoje czyste, klimatyzacja działająca. Kolacja smaczna, śniadanie również.