Geoblog.pl    tasiemiecc    Podróże    Lwów 2011    Łyczaków i Cmentarz Orląt Lwowskich

Łyczaków i Cmentarz Orląt Lwowskich

Ukraina
Ukraina, Lwow Lyczakow

Rano, po obfitym śniadaniu jedziemy na cmentarz Łyczakowski. Jest to najstarsza metropolia we Lwowie. Pochowani są tam zasłużeni dla Polski (Stefan Banach, Luna Drexlerówna- rzeźbiarka, która wyrzeźbiła pomnik na grobie Konopnickiej), Artur Grottger (wybitny polski malarz epoki romantyzmu, zmarł w wieku 40 lat, Grottger i jego miłość Wanda Monne tworzyli najpiękniejszą parę we Lwowie na pocz. XX w. mimo że rodzina Wandy się temu sprzeciwiała. Ich uczucie było pełne miłosnych listów i afektowanych spotkań. Grottger umiera w Paryżu, następnie Wanda sprowadza jego zwłoki do Lwowa, gdzie zostaje pochowany na CŁ w miejscu gdzie sobie wybrał podczas spaceru z Wandą. Wanda również zostaje pochowana na CŁ), Maria Konopnicka (tej pani nie trzeba przedstawiać), Gabriela Zapolska (cóż to za niespełniona kobieta była, chciała zostać aktorką w teatrze, jednak sławę przyniosła jej powieść takia jak „Moralność Pani Dulskiej”, miewała nieustannie zatargi z dyrektorami i reżyserami teatrów, w których występowała lub w których wystawiano jej sztuki), jak i Ukrainy. Na cmentarzu znajduje się wiele zabytkowych nagrobków o wysokiej wartości artystyczne. Najstarsze nagrobki pochodzą z XVIII wieku. Następnie udajemy się na Cmentarz Orląt Lwowskich. Poznajemy historie tego miejsca, i dreszcz przechodzi na widok zdjęć, gdy żołnierze radzieccy buldożerami równali to miejsce z ziemią. Na cmentarzu spotykamy również Związek Strzelecki „Strzelec” z Leżajska, który przyjechał na rocznice bitwy pod Zadwórzem, zwanej polskimi Termopilami.